Columns Marloes Gielen en Hans Garritsen, BEN 2-2022

Menstypes door Marloes Gielen

Er zijn weinig plekken waar je sociale bubbel zo hard wordt doorgeprikt als in de dierentuin. Arm, rijk, jong, oud – iedereen komt er. En als je goed oplet, herken je dwars door al die bubbels met verschillende normen, waarden en meningen, dezelfde types mensen. Ik neem er een paar met u door, u herkent ze vast. We beginnen met het spiektype. Dit type is makkelijk te vinden, namelijk in de buurt van een informatiebord over de dieren die er te zien zijn. Ze lezen snel de informatie, en als iemand dan vraagt: “Wat is dat voor een dier?” zeggen ze heel nonchalant: “Oh, nou, zo te zien een katfret.” En als ze lang genoeg konden spieken, voegen ze toe: “Gekke naam eigenlijk hè, want het is geen familie van de kat en ook niet van de fret!”…..” Hoe ik dat weet? Nou, gewoon.” Laatst hoorde ik iemand zelfs op boze toon toevoegen: “Kijk jij nooit Freek Vonk ofzo?”  Er is ook een type dat niet kijkt op de borden maar tóch met feitjes strooit, het ik-weet-het-allemaal-allang- type. Bij de flamingo’s vroeg een vader aan zijn puberdochter: “Maarrrrr weet je ook hoe ze aan die roze kleur komen?” De dochter, zuchtend: “Ja pa, ze eten garnalen.” Einde verhaal zou je zeggen. Maar niet voor deze vader: “Nee joh! Garnalen. Ze eten zalm!” Helaas kon ik de reactie van de dochter niet afwachten wegens hoge nood in ons gezelschap. Maar ik zal eerlijk bekennen, bij mij gaat het ook wel eens mis. Laatst werd ik gecorrigeerd door die van 2.5. “Niettuh neushoorn mama, níjlpaard!” Er stonden mensen in de buurt, dus ik riep iets te hard: ‘’Goed zo jongen, jij laat je niet foppen!” Vervolgens kreeg ik een knipoog van de oudste, want die kent zijn moeder wel. Gauw door naar het educatieve type. Motto: er valt altijd wat te leren. Als er bij de gieren een aan flarden gescheurd konijn ligt lopen de meeste mensen snel door, maar dit type grijpt het aan als een educatief moment. Ze gaan uitgebreid aan hun kinderen uitleggen dat dit óók bij de natuur hoort. (“Zie je die lange sliert? Da’s nou een darm! En weet je wat nou leuk is: dat zit ook om je worstje!”) Als het worstje de volgende keer vriendelijk geweigerd wordt weten wij hoe het zit. Tot slot: het behulpzame type. Zodra je goed en wel voor een hok staat, vertelt hij of zij je triomfantelijk waar de dieren zich bevinden. “De coyote zit goed verstopt, maar ik heb ‘m gevonden hoor! Daarboven, achter die steen, kijk daar, zie je net een puntje van z’n staart.” Als je ze complementeert met hun goede jagersblik, kan hun dag niet meer stuk. Na een paar uur in de dierentuin ben ik weer gerustgesteld. Al die discussies en berichten over polarisatie – uiteindelijk lijken we verdacht veel op elkaar.

 

Skyline, door Hans Garritsen

De voorpagina van de vorige BEN veroorzaakte even een schrikeffect bij mij; misschien weet u het nog: drie van die grote bouwkranen, achter elkaar, die als een soort moderne kathedralen de lucht in priemen. Een mooie foto, zeker, maar is dat onze wijk? Ja, goed, niet helemaal, maar het is de plek waar Hof van Holland als een legoproject op volwassen schaal uit de grond wordt gestampt. Sinds  een jaar of anderhalf, twee, ben ik ooggetuige van dit project, als ik over de fietsbrug fiets, richting station Lent of op de terugweg uit Nijmegen. De snelheid en de schaal van het bouwen vind ik fascinerend. Enorme hopen wit zand verschijnen en verdwijnen, de heimachines stampen betonnen palen de bodem in, het fietspad is opeens weg, evenals vroegere wandelpaden. Een gezondheidscentrum, immens voor mijn gevoel, krijgt vorm, evenals appartementencomplexen. De ALDI, ooit een  beetje verloren tussen verschuivende duinen en restanten grasland wordt ingebouwd. Ben ik een weekje weg, de skyline is alweer veranderd, de Griftdijk verder volgebouwd, de flat een verdieping hoger. Het nieuwbouwwijkje Nijmegen-Oosterhout wordt onderdeel van een echt stadsdeel waar 30.000 mensen komen te wonen. Het ‘pionieren’ is voorbij.

Is dat erg? Nee, natuurlijk niet. Zo werkt het; er is een enorme vraag naar woningen en die komen er dan. En de bijbehorende infrastructuur van winkels, vervoer, vrije tijd, noem maar op. Het punt is altijd, denk ik, hoe maak je er een geheel van? Een stad is meer dan een verzameling huizen, een mens is meer dan een consument. Een leuke stad, een leuk stadsdeel, heeft een identiteit. Identiteit is een samenhang van geschiedenis, een gemeenschappelijk verhaal, een soort van centraal punt waar nieuwe dingen ontstaan. Hoe moet dat? We hebben heel veel instanties die zich van gemeentewege bezighouden met ons welzijn. Fysiek, op het gebied van sport, financieel, als er problemen zijn, of geestelijk, bij eenzaamheid bijvoorbeeld. Kunstenaars in de wijk organiseren een atelierroute, kleine bedrijven timmeren aan de weg, er is een eigen theater, kinderen gaan naar school, er zijn initiatieven van wijkbewoners, we communiceren via de BEN. En toch… hoe gaan we er voor zorgen dat al die initiatieven er toe leiden dat je  trots bent om in Nijmegen-Oosterhout, vooruit, in “Noord” te wonen? Dat je er een verhaal bij hebt? Misschien heeft u suggesties?

 

Wijkblad BEN er weer

BEN er weer
“BEN er weer” is het wijkblad van de wijk Oosterhout in Nijmegen, uitgegeven door de Stichting Wijkraad Oosterhout .“BEN er weer” verschijnt 6 keer per jaar en wordt gratis huis-aan-huis verspreid in Oosterhout Nijmegen. Het betreft de wijken Boomgaard, Elten, Nijland, Grote Boel, Zuiderveld en Park Waaijenstein.

Wil je een artikel plaatsen?
Berichten, artikelen en ingezonden brieven zijn welkom op het redactieadres (liefst per e-mail: communicatie@nijmegennoordonline.nl). Vermeld je naam, adres en telefoonnummer. Een goede, scherpe foto of andere illustratie (min. 180 dpi) trekt altijd meer aandacht in de wijkkrant. Stuur die dus vooral mee. Op verzoek kunnen we anoniem publiceren. De redactie behoudt zich het recht voor om artikelen in te korten of plaatsing ervan te weigeren. Plaatsing betekent niet dat de wijkraad of de redactie het standpunt deelt.

Belangrijk! Als u tekst overneemt of een foto meestuurt, zorg er dan voor dat ze rechtenvrij zijn.

Wil je adverteren?
In één keer 2900 huishoudens in de wijk bereiken? Adverteer dan in de “BEN er weer”! Voordelig en effectief. De oplage blijft bovendien stijgen door de nieuwe woningen die gebouwd worden de komende jaren. Je kunt kiezen voor een éénmalige advertentie (vanaf € 35) of een jaarabonnement (6x, vanaf € 190).

Onze vormgever kan eventueel een ontwerp voor je advertentie maken.

Verschijningsdata
Klik hier voor een overzicht van de verschijningsdata van de “BEN er weer”.

“BEN JA”-sticker
De “BEN er weer” wordt niet bezorgd bij huizen met een “nee-nee”-sticker op de brievenbus. Wil je de “BEN er weer” toch graag ontvangen, plak dan een “BEN JA”-sticker op je brievenbus. Deze kun je aanvragen via: communicatie@nijmegennoordonline.nl

Correspondentieadres redactie:
communicatie@nijmegennoordonline.nl

Advertentieacquisitie:
Wim Buil
Spinklosstraat 26
6515 GD Nijmegen
Tel: 024-8457584
Mail: advertenties@nijmegennoordonline.nl

Correspondentieadres wijkraad:
Wijkraad Oosterhout
Pijlpuntstraat 1
6515 DJ Nijmegen
Mail: mail@nijmegennoordonline.nl

Grafische realisatie:
Drukkerij Van der Weerd b.v. Oosterhout (Gld.)

X